Problemet med Darksiders II

Efter att jag har låtit upplevelsen med Darksiders fått smälta och lägga sig har jag bestämt mig att syna det med en mer dissikerande blick för det är något med själva upplevelsen jag stör mig på. Då pratar jag inte om buggarna som har skett som bland annat frös min maskin fem gånger, fått saker att försvinna, musiken gå putsväck och en enorm boss i spelet att frysa mitt under ett slag så länge jag kunde röra mig fritt för alla dessa buggar går att fixa och har, vid det här laget, redan gjorts. Det som stör mig är, hör och häpna, avsaknaden av QTE(quick time events)-moment.

Jag har både utbrustit min avsky för det när det görs fel(läs min Dante’s Inferno-recension) men även hyllat det för de gånger som det gjorts rätt, som i Resident Evil 4 som höll ens nerv uppe hela spelet igenom, som i God of War som verkligen fick dig känna dig delaktig i slakten som skedde på skärmen och som i Castlevania: Lords of Shadow som förnya systemet genom att minimalisera det. Allt du behövde göra var att tajma in knapptryckningen vid rätt tillfälle, vilken knapp du skulle trycka på fick du bestämma efter egen smak. Dessa spel gör det rätt, det får en involverad i striderna och känns verkligen som att du styr händelserna som sker på skärmen, även om de är förutbestämda.

Så kommer då Darksiders. Det första spelet var en riktig pärla som jag hyllade högt och lågt och där störde aldrig avsaknaden av QTE-moment mig så värst då de rörelser som man gjorde som skulle ha lett upp till QTE-momentet var såpass givande att jag klara mig gott på det och videosnuttarna som visades efter avklarad boss var ändå inte så värst långa. Det var ett härligt spel som lånade fritt från andra och gjorde en alldeles förträfflig egen mix av degen.

Darksiders II som släpptes i år har fortsatt på detta system som Darksiders I körde fullt ut på. Enda problemet är att filmsnuttarna som visas är nu ännu längre. Vid vissa tillfällen är det snabbt över, tjoff, svärdet i buken och han slänger sig över och kapar fienden i mitten. Men vid framförallt bossfighterna är det en lång sektion där han kapar, han hugger, slänger sig upp i luften och hamrar med sin lie. Allt som vi som gamer kan då göra är att lägga kontrollen åt sidan och börja käka våra popcorn.

Det är flera episka sekvenser i spelet men varje sådan sekvens styrs utan vår hjälp. Det är som att utvecklarna inte litar på de som har köpt spelet. ”Vi låter dem hugga, tugga och veja undan från fienden i några minuter, men nu är det vår tur att skina!” Så sitter jag där bredvid som ett fån och ser allt slit jag har lagt i att ta ner den här enorma bossen tas ifrån mig vid det mest avgörande tillfället. Det känns snopet och taskigt och känslan av tillfredsställelsen efter att ha tagit ner en enorm boss infinner sig aldrig till hundra procent.

Så visst, jag gillar spelet, hur stort det känns, de stora magnifika templena, den underbara designen, de flödande striderna och plattformsbitarna som var riktigt välgjorda och verkligen gav känslan av hur smidig Death är. Det finns flera plus med spelet, men ändå är detta ett så retsamt minus för mig att jag kan inte blunda för det, framförallt när de väljer att slänga in QTE-moment när man minst anar det, och då är det av den vanliga knapphamrande sorten. Om det kommer en trea hoppas jag de har tänkt rätt, så som det är nu är det en episk historia som ändå inte låter mig fullt ut deltaga i den.

  4 comments for “Problemet med Darksiders II

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *