Årets Spelvärld

Världen som spelet utspelar sig i är oerhört viktig för mig då den ska kännas både levande men samtidigt ska den vilja få spelaren att försöka utforska den så mycket som möjligt. Man ska lockas att gå in i de mörka vrår och knutar för att man vet att det är värt det i efterhand, även om det kan leda till ond bråd död. Dessa är de världar som har dragit in mig i deras våld som allra starkast i år.


Första plats

Jag har alltid haft svårt för futuristiska världar. Det krävs mycket för mig för att en sci-fi värld ska kännas som att den faktiskt kan hända. Mass Effects värld köper jag inte för fem öre till exempel. Missförstå mig inte, jag älskar den, men den känns inte trolig ur mitt perspektiv. Däremot kom det två futuristiska världar i år som båda kändes utsökt mörka och trogivande. Den ena är Deus Ex: HR fantastiska värld där transhumanismen har tagit över evolutionen i mänskligheten. Den andra är Dead Space 2, och hur realistisk Deus Ex värld än känns är det något alldeles speciellt med det mörka universumet i den döda rymdens spelvärld.

Jag var kär i den redan från första spelet med upplägget att mänskligheten skulle klyva hela planeter för sin egen överlevnad kändes lite väl verklig då människan är en desperat ras som tar till vilka medel som helst för att fortsätta sin existens. När skådespelet för människans girighet och metalliska utveckling blev huvudstaden som man fick höras talas och ryktas om i ettan var det som att det var för bra för att vara sant. Att man även fick en första parkett på händelseutvecklingen av hela förstörelsen och se hur lägenheter, sjukhus, kyrkan och även dagis(huga) hade alla färgats rött av Necromorphsens fruktansvärda framfart.

Visceral Games har byggt ett fantastiskt universum som håller för många spel i framtiden och Dead Space 2 var ytterligare ett bevis på hur verklig deras värld känns. Kalla dem pessimister eller realister, men deras spelvärld är det inget fel på; Årets spelvärld är The Sprawl.

Runner-up

I den dystraste av världar så finns det bara ett sätt att bekämpa mörker och det är med mörkrets riddare, Batman. Att gå igenom Arkham Citys förstörda värld är som ren magi för både tv-spels- och comicnörden i en då det förutom finns sidouppdrag, riddles och bovar att krossa självförtroendet på så är även Arkham City ett Mekka med popkulturella referenser. Alla billboards, flygblad i sidogatorna och dialogen som framförs av underhuggarna på gatorna kopplar allt till Batmans eller DC Comics värld och det känns verkligen som det är ett serieparadis man glider runt i som nattens beskyddare.

Den är mörk, dyster och alldeles utomordentligt nördig; på andra plats: Arkham City.

  12 comments for “Årets Spelvärld

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *