#20: How To Dress Well – The Anteroom
#19: Natalie Prass – The Future and the Past
#18: Snail Mail – Lush
#17: MØ – Forever Neverland
#16: Kurt Vile – Bottle It In
#15: Tove Styrke – Sway
#14: U.S. Girls – In a Poem Unlimited
#13: Hinds – I Don’t Run
#12: Jonathan Wilson – Rare Birds
#11: The 1975 – A Brief Inquiry Into Online Relationships
#10: Iceage – Beyondless
#9: Kali Uchis – Isolation
#8: Beach House – 7
#7: Parquet Courts – Wide Awake!
#6: Pusha T – DAYTONA
När jag började lyssna på Blood av Rhye trodde jag inte den skulle komma så högt upp på min lista som den nu gjorde. Jag vet att jag var svag för de första två spåren Waste och Taste men sen la jag inte närmare eftertanke på de resterande låtarna. Det var tills jag lyssna på skivan den tredje gången och fick även upp öronen för sista spåret Sinful som jag då började att tänka: ”vad kan jag ha mer missat på den här skivan?” Efter många genomlyssningar(enligt Spotify den skivan jag har lyssnat mest på i år) så måste jag erkänna: det mesta.
Den här skivan leker med ljud och instrument på ett mer subtilt sätt än vad jag är van vid, så därför tog den sin tid att växa. Det är när man ger den flera chanser man märker av alla subtila skillnader och en, vid första anblick, tunn sak visar sig innehålla så många olika nivåer av ljud. Det här är musik skapad för att lyssna på hörlurar så man finner allt som gömmer sig i ljudbilden, och det är så mycket. Efter jag började gräva så kunde jag inte sluta lyssna, och varje låt bjöd på en unik upplevelse. Det var som ett kaninhål jag mer än gärna föll ner i om och om igen.