Recension: Tales from the Borderlands

Det är faktiskt ganska nyligen jag blev ett riktigt inbitet fan av Borderlandsspelen, och efter att ha sett trailern till Tales from the Borderlands blev det ett direktköp. Jag har inte lika stor erfarenhet av Telltale games, kanske en halvtimme Wolf among us på iPaden allt som allt, men att döma av den korta introduceringen så plockar de fram det jag är mest intresserad av i spel, nämligen storyn! Så det här kan väl bara sluta bra, eller?

Tales-from-the-Borderlands-04

Tales from the Borderlands handlar om företagskillen Rhys (Troy Baker !! Hells yea LOVE THAT GUY) från Hyperion, som dessutom är den första av våra två spelbara karaktärer, tror att han äntligen ska få den där befordran han har sedan länge förtjänat, men får istället en degradering till vaktmästare. Arg och bitter bestämmer sig Rhys och hans bästis Vaughn att stjäla chefen Vasquez’s Vault Key deal och dessutom snor chefens bil för att göra köpet nere på Pandora. Med sig har de en portfölj med 10 miljoner stålar.

Tales-from-the-Borderlands-02

Nere på Pandora befinner sig vår andra spelbara karaktär, Fiona, en con-artist som är uppvuxen tillsammans med sin syster Sasha hos en annan svindlare vid namn Felix. Fiona får i uppdrag att sälja in fejkad Valut Key till en korkad kille hennes syster har fixat fram. Han ska sen sälja vidare Vault Keyn till någon storfräsare från Hyperion (undra vem).

Allt eftersom episoden pågår så blir det mer och mer tydligt att samtidigt som Rhys och Fionas historia fortskrider så finns det en annan, känd karaktär i bakgrunden som är på ett uppdrag. Vault Huntern Zer0 (Borderlands 2) är på jakt efter Banditlorden Bossanova, i sökandet efter en Gortys core. Att slutet av episoden faktiskt är Zer0’s bossfight är nog enligt mig det bästa på hela episoden. Så medan Zer0 slåss i bakgrunden letar Rhys och Fiona efter den väskan med 10 miljoner i cash som Rhys och Vaughn hade med sig från Hyperion för att köpa Vault Keyn. När Mad Moxxie anropar Zer0 att han klarat uppdraget och ska en belöning är så himla smart gjort då de även här gör en koppling till själva Borderlandsspelen.

tales_from_the_borderlands-2665508

Dialogen är verkligen spot on Borderlands. Telltale har fångat den knäppa humor och smarta kommentarer som jag älskar med spelen, det är flera gånger jag skrattar högt och ibland vill jag gå tillbaka och välja ett annat svar för att höra mer av dialogen. Karaktärerna älskar jag, Rhys är den typiska företagsslaven, självupptagen som antagligen inte fattar hur bra han har det och tycker han förtjänar allt bra i världen. Fiona är självsäker med smarta kommentarer och månar om sin syster och familj.

Det händer att jag glömmer av att jag faktiskt ska använda kontrollen också då det känns mer som ett avsnitt från en tv-serie istället för ett spel (som sagt har inte spelat Telltale spel innan) men när jag väl kommer ihåg är kontrollerna ibland väldigt svårstyrda, exempelvis när man ska sikta sig in på en bandit som springer omkring. Visst de har löst genom att det räcker att vara i närheten av målet men jag tycker ändå det känns väldigt krångligt med kontroll. Något som stör mig enormt är en bugg som höjer bakgrundsmusik till max och sen inte försvinner när dialogen börjar igen. Detta är ju klart det VÄRSTA jag vet! Men det kanske bara finns till 360. Sen är det långa laddningstider trots att spelet är installerat och ibland är det även laggigt.

bossanova_shade
Tales from the Borderlands känns mer som en interaktiv tv-serie än ett spel, de har fångat upp det bästa från Borderlandsvärlden och skapat en otrolig rolig story. Om man någonsin skulle göra en tv-serie av Borderlands skulle detta vara resultatet. Trots en del små, men irriterande buggar så går det ju inte att hata spelet. Jag ser framemot att få spela nästa episod och få reda på vad som hände sen med Rhys och Fiona.

4av5moln