Marcus på Gamex 2013 – Del 2 av 2

gamex13

Okej, så mitt Gamex äventyr fortsätter! Dag 2 dvs på Fredagen var jag inte närvarande då jag hjälpte till far min med flytt. Vilket tyvärr gjorde att jag missade Svamprikets live podcast.. Dag 3 kom och mitt molniga gäng och jag åkte in till Gamex. Det första som slog mig när vi kom in på mässan var, mängden av människor som var där. När jag var där på Torsdagen var det kanske en fjärdedel av människor. Det var jobbigt att bara ta sig fram, och kön denna gång till att få testa PlayStation 4 var säkerligen över 2 timmar lång. Dock så hade vi ett schema att följa och först på listan var en montervisning hos PlayStation.

Helt enkelt betyder det att vi fick gå före hela kön och testa på alla spelen de hade framme (om/när de var ledigt). Molnet spred ut sig och testade på olika spel, första stoppet för mig var Killzone: Shadow Fall. Jag hade hoppats på att det var lika tungt som Killzone 2, till min besvikelse var det inte så. Trots att spelet kändes som en typisk första persons shooter, så var det annorlunda och roligare än både Battlefield och Call of Duty. Det var fortfarande Killzone, du skjuter mot allt som har orangea ögon, med ganska häftiga vapen. Grafiken var så klart super läcker, men som jag tidigare nämnt så vart jag inte imponerad av det grafiska.

Killzone-Shadow-Fall

 

Utan Killzone imponerade på det tekniska speciellt med Dual Shock 4 i handen, att få spela ett FPS med denna underbara kontroll kändes riktigt bra. Att sikta och skjuta kändes mer naturligt än tidigare, man hade riktigt bra precision utan att använda någon som helst typ av aim-assist. Just nu har jag hamnat i en svacka då jag inte alls är sugen på att spela första person shooters, därför kommer jag nog inte plocka upp Killzone på realese. Men när jag väl blir sugen igen så är det definitivt Killzone jag kommer plocka upp, rekommenderar att ni som tänker köpa PlayStation 4 gör detsamma.

När jag hade lekt färdigt med Killzone så gick jag och tittade lite på vad mina kollegor spelade. Jag kände mig taskig mot alla andra som stod och köade för att få testa på PS4an så jag ville inte ta upp för mycket tid. Men innan vi skulle gå så sa en av de anställda till mig att jag måste testa på Contrast innan jag går. Så jag satte mig vid Contrast och spelade igenom demot, och jag är glad att jag gjorde det. Detta otroligt charmiga spel hade verkligen flugit under min radar. Contrast är mer av en upplevelse än ett spel, du är en kvinna i vad som ser ut att vara 30-talets Berlin, med en väldigt noir känsla. Spelet i sig är en 3D plattformare med en häftig funktion som gör att du kan bli en din skugga. Vilket då förvandlar spelet till en 2D plattformare. Story ville jag inte veta av, då jag ville uppleva spelet i sin helhet när det väl kommer ut, så jag skippade alla cutscenes. Det som är så bra med Contrast är att det inklusive Resogun kommer vara gratis till PlayStation Plus medlemmar när PlayStation 4 släpps.

Contrast-video-game

Vi hade nu varit i PlayStations inhägnad i ungefär 40 minuter och det var dags att röra oss vidare. Hampus och jag rörde oss ner till sal E4 där Podcasten Nördigt skulle köra live, och där satt vi tills det var mer eller mindre dags att gå hem (14-17). Resten av kvällen spenderades hemma hos Hampus med vuxen dricka och brädspel. Dag 4 och sista dagen Gamex hade öppet kom, och vi var på plats. Det fanns dock inte så mycket mer som intresserade på mässan. Det jag hade missat var att känna och klämma på en Xbox One kontroll, men eftersom inget av spelen lockade så tänkte jag inte ställa mig och köa för att få känna på kontrollen. Inte hade Xbox teamet en kontroll över som jag kunde få leka med (dåligt av dem, skäms!).

Det jag gjorde istället var att gå till inde delen av mässan där folk från spelutvecklings skolor var och visade sina projekt. Vilket kändes som en bra avrundning på årets mässa. Det enda jag spelade var ett spel som heter CoBots. Vilket är ett 2D spel där du och en vän ska ta er igenom en ”hinderbana”, haken är att ni sitter fast med varandra och kan endast röra er ett begränsat avstånd från varandra. Det var charmigt och underhållande, jag pratade med producenten för spelet och fick reda på att det tar ungefär en timma att gå igenom hela spelet, som du redan nu kan köpa på http://www.cobotsgame.com/ för ca 30kr, billigt och kul (om du har någon att spela med förstås).

Självklart så tittade jag på vad alla andra hade att erbjuda, men kände inte för att sätta mig ner och spela. Kände mig ganska less på mässan och ville bara hemåt, men innan det var dags att röra sig hem så ställde jag mig och pratade med en kille från Visby. Som var där med sitt spel som han och två vänner håller på med för fullt. Varför jag stannade till och prata med honom var för att spelets titel fängslade mig, Secrets of Grindea. För de ovetande är deras titel en namn-mix på Secret of Mana och Grandia. Secrets of Grindea är ett oldschool RPG med många referenser till gamla och lite nya spel, vilket så klart gör det ännu charmigare. Spelet är ännu inte klart, och jag kunde inte få något release datum heller. Men skulle jag kasta ut en vild gissning så skulle jag chansa på att det är färdigt till sommaren. Tydligen hade de varit på Gamex året innan med, men då hade jag missat dem totalt tyvärr. Det här är definitivt ett spel jag kommer hålla båda mina ögon på! Du kan kolla upp spelet på http://www.secretsofgrindea.com/

secretofgrindea

Och där tog Gamex slut för mig i år. Jag tänkte nu göra en ”recension” på årets mässa. Så här i efterhand tyckte jag att Gamex 2013 var godkänd, dock inte bättre än fjolårets. Utan det kändes ganska tomt.. Kan vara för att Nintendo inte var närvarande eller för att det fanns onödigt stor mängd av bås som inte hade något med spel att göra, bara för att nämna några: Norton, Canon, Com Hem, Försvarsmakten och Viaplay.. Varför var dom där, bara för att fylla upp tom yta? Vilket resulterade i att PlayStation’s och Microsoft’s del vart mycket mer kompakt och trångt. Dåligt val!

Årets samarbetspartner var CDON, helt okej bra online butik osv. Gamex har alltid haft en fysisk butik, där man kunnat köpa spel och andra spelrelaterade prylar. De tidigare har varit, Game, Webhallen och Elgiganten. Så varför i helvete hade inte CDON en fysisk butik?! De hade bara en massa datorer utspridda runt mässgolvet där du kunde beställa hem varor för ett ”mässpris”, bullshit! Det kunde jag gjort hemifrån.

Måste även klaga på Microsoft’s bås, som var helt utspritt och ostrukturerat, det var svårt till och med för en Gamex-veteran som mig att veta vart Xbox 360 sluta och Xbox One börja. Ubisoft var där med bra grejer, har inte så mycket att säga om det. EA hade Battlefield 4 där för 64-spelare, vilket var bra för årets mässa då det fanns så lite annars. De hade även med sig en del sportspel som vanligt, vilket för mig är ointressant men det är något många gillar, så plus där.

PlayStation’s bås är ett stort plus, då de hade en bra inhägnad för PS4, några enstaka PS3or med spel som nyligen har släppts i, och en del PSVitas med titlar som Killzone Mercenaries och Tearaway. Enda nackdelen var tyvärr att det var riktigt trångt på PS3 & PSVita’s avdelning. Annars var det gott om utställare som sålde merchendise vilket alltid uppskattas. Hade det inte varit för att Namco Bandai hade tagit dit sina producenter så hade mässan varit betydligt sämre i mina ögon. Som tur var så fanns både PlayStation 4 och Xbox One på plats, det var nog det som lockade folket till årets mässa.

Skulle jag betygsätta Gamex 2013  skulle det landa på (3/5)3av5moln

+: PlayStation 4 & Xbox One, Ubisoft, EA, Namco Bandai + japaner, indie utvecklare, live podcasts.

-: CDON, icke relevanta medverkande, saknad av Nintendo, för lite användning av Stora Scenen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *