Recension: Rayman Legends

Rayman-Legends-Screenshot-03

Vår lealösa favorit karaktär är tillbaka i ett av de mest färgsprakande äventyr som någonsin har hittat min R2D2 Xbox. Efter mycket om och men är det alltså äntligen här för allas konsoler att avnjutas på. Lite snopet för Wii U köparna kan tyckas, men å andra sidan vem skulle kunna med att bara låta den lilla skaran få chansen att spela ett av de bästa plattformsspelen genom tiderna? Men det vet ni ju inte förs ni läst min recension.

Legends är som sin föregångare, fast tusen gånger mer kreativt och detaljrikt. När man startar spelet kommer man in i ett galleri med massor av spännande tavlor som i sin tur innehåller en värld med ett specifikt tema. Som innan ska man samla in så många lums som möjligt men den här gången är det Teenies man ska rädda, de små blå figurerna med långa näsor från de onda Teenisarna. I spelet får man även i vissa banor hjälp av filuren Murphy. Murphys uppgifter är allt ifrån att äta igenom en kakbit till att kittla jättar. I början tyckte jag att det var lite klurigt att få till det bra, men efter en stund började jag få känn på det och kom in i ett härligt flow. När man har kommit igenom alla banor får man en bana där musiken är i centrum. Detta är nog det bästa spelet har att erbjuda. När Rayman springer, hoppar och slår gör han det i takt till musiken. Så. Otroligt. Snyggt. Gjort.

RL_screen_6_ShieldFly_GC_130821_10amCET_1377026897

Nya karaktärer för spelet är ett stort gäng krigarprinsessor som man kan låsa upp genom en del sprinttavlor. Man låser även upp s.k. invasion tavlor med tidsbegränsning, vilket kan leda till ömma tummar och blåmärken på insidan pekfingret..

Gör man riktigt bra ifrån sig med sitt lum samlande får man skraplotter som kan öppna nyrenoverade tavlor med banor från Origins. Banorna är de samma, men som sagt lite uppfräschade för att passa in i den nya spelmekaniken.

bilde

Till multiplayer, jag har inte spelat multiplayer mode än, men vad jag kan se är att möjligheterna verkar oändliga och roliga. Det finns också ett online läge med daliy challenges där man kan möta spelare från alla världens hörn.

Något jag absolut hatar, verkligen hatar med plattformsspel är att det alltid är vattenbanor. Finns det något värre än vattenbanor eller? Nej. Men! Ubisoft har uppenbarligen läst min twitter och haft mig i åtanke när de gjorde vattentemat i Rayman Legends. Första tavlan består av 90% vatten. Resten av tavlorna är i stil med undervattensstaden Rapture från Bioshock. Jag har blivit frälst. Såhär borde alla utvecklare göra vattenbanor!

Det händer flera gånger att jag har råkat kasta Rayman ut för ett stup eller in i elden för jag var för upptagen med att titta på allt annat än framför mig. Jag verkligen älskar att grafiken ser ut som en målning. Det är så otroligt vackra miljöer som spelas upp tillsammans med medryckande musik. Redan efter några minuter in i spelet vill jag få varenda medalj och teenie jag kan och achievements gör sig påminda. I gotta catch em all som någon sa.

Rayman-Legends-0

Man blir aldrig uttråkad då banorna hela tiden kommer med något nytt inslag här och där, som till exempel pussel och labyrinter, samla lums innan tiden går ut och så vidare. Och visst kanske man blir lite ledsen när man besegrar den sista mörka teeniesen men då har Ubisoft sparat det bästa till sist, vilket är musikbanorna i 8 bitars version. Orchestral Chaos var ett rent helvete. Har dock inte spelat de sista två musiktavlorna men kan inte tänka mig att de ens är hälften så jobbiga som den.

Jag verkligen älskade Rayman Origins, Jag avgudar Rayman Legends och jag längtar till nästa spelkväll så jag kan få spela multiplayer mode.
5av5moln