Dead Space 3 – EA skadar sitt egna spel

DS3_CARVER_02111

Den 7 februari släpps äntligen Dead Space 3 i Sverige, och jag tänkte skriva lite tankar inför spelets släpp. Som ni nog vet har min goda vän Emil skrivit vad han tror och tänker om detta spel, så jag kände att jag också ville lufta mina tankar.

Dead Space är nog den serien den här generationen som jag fastnat för mest. Jag följde utvecklingen med stor entusiasm och köpte det dag 1. Självklart så älskade jag det, och sen kom tvåan och drog allt upp ett snäpp, och visade sig vara ännu bättre än ettan enligt mig. Så med den bakgrunden förväntade jag mig väldigt mycket från en oundviklig trea, och enda sen Dead Space 3 annonserades förra E3 har jag följt utvecklingen i detalj.

DS3_ResearchFacility_014_0

Jag är aldrig en konservativ gamer, utan jag uppmanar alltid nya tag i spelserier, och med det sagt så har jag alltid försvarat riktningen Dead Space 3 har tagit i form av ljusa miljöer, sammarbetsläget och vapenskapandet. Det har känts som naturliga utvecklingar av konceptet för serien, och att ha ett till spel i ett skepp hade inte varit lika inspirerande enligt mig, även om det självklart ska vara med i något hörn. Jag skriver denna blogg för att ju närmare release vi har kommit så har mer fakta släppts, och mestadels har folk reagerat negativt. Mikrotransaktioner, en ren konsolportning till PC, en dålig demo är några av klagomålsämnena.

Nu känner jag att jag inte orkar försvara spelet längre, utan folk får tycka vad de vill. Utan det jag tänker skriva om är något som jag märkt tydligare och tydligare, nämligen en tydlig influens av utgivaren EA. Första Dead Space var något av en chansning av EA, där utvecklarna fick 100% fria händer till att skapa spelet, och EA hoppades bara på det bästa när det släpptes. Till EAs lycka så blev spelet en stor succé både kommersiellt och betygsmässigt. Som ett resultat var nu Dead Space en franchise, och budgeten till tvåan höjdes avsevärt. Spelet släppts och hade bättre produktionsvärden på alla plan, bättre grafik, ljud och kontroll. Men också mera action, och folk anklagade det för att fokusera mera på action, och set-pieces som inte fanns i samma utsträckning i ettan. Och så pratade Isaac (huvudkaraktären), medan han i första spelet inte sa ett knyst.

DS3_ResearchFacility_07_0

Med andra ord så öppnade EA spelet för en större marknad, som inte nödvändigtvis spelade survival horror. Anledningen till att jag skriver om detta är för att det är tydligt att EA har haft ett mycket större finger i skapandet av Dead Space 3 än de tidigare delarna. Ett tydligt exempel som jag verkligen inte förstår mig på är tänket bakom en del av demot som släpptes nyligen till PS3/360. I ett segment möter man en stor spindelliknande necromorph som senare bara sticker, utan att ens avsluta fighten mot Isaac (och eventuellt Carver, om man kör i co-op). Denna duell sker under klar himmel, och är ruskigt lätt. Under en intervju med GameSpot så säger spelets producent John Calhoun att denna del i det fulla spelet kommer utspela sig under en snöstorm, mörker och spindeln kommer vara mycket tuffare. Varför var inte den versionen med i demot? För att göra den mer tillgänglig för en större publik. Ett beslut som bara skriker EA. Vilket gör mig förbryllad. Dead Space om något är känt för att ha en vidrig atmosfär, och om man sen tar bort det för att MARKNADSFÖRA demot, hur tänker man då? Kan någon förklara det för mig skulle jag uppskatta det.

Jag skrev tidigare om hur spelet kommer ha mikrotransaktioner under spelets vapenskapande, något som John i videon jag länkade ovanför motiverar med att i och med den växande mobila marknaden så har en ny typ av gamer kommit fram, en som bara spelar 10-15 minuter åt taget, och som då inte har tid att samla på sig spelets resurser som krävs för att skapa vapen på det sättet man i normala fall skulle ha gjort. Återigen så tror jag inte Visceral ville ha med detta, men EA gör de besluten, vad Visceral än tycker.

dead-space-3-micro

Jag har fortfarande hopp om att spelet kommer överraska, helt klart, men beslut som dessa gör att jag ifrågasätter EAs kunskaper om vad vi spelarna faktiskt vill ha i våra spel. Dead Space är en otroligt viktig serie för dem, och jag hoppas trean säljer bra, för jag vill ha flera delar i serien, men det är synd att se denna utveckling. Låt Visceral Games göra sitt, så kommer spelet sälja. Utan mikrotransaktioner, utan en demo som mer än något skadar spelet. Bara genom det som gjort de två tidigare spelen bra. En utvecklare som vet vad de vill göra.

Dead Space 3 släpps torsdagen den 7 februari, som sagt, och jag räknar ner dagarna tills jag får spela som Isaac Clarke, och kötta necromorphs igen, denna gång med en polare samtidigt. Jag tror och hoppas att jag inte kommer bli besviken, vad än EA vill få mig att tycka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.