Assassin’s Creed 3, gimmickgenrens konung

assassins_creed_3Frågan om ”kvantitet vs kvalité” är en fråga ofta ställd men som alltid verkar generera samma svar: kvalité är bättre. Jag säger även det själv att kvalité är det som jag går efter när jag köper spel och när något görs riktigt bra mår jag som bäst. Dock verkar kvantitet ta över mer och mer i spelvärlden och det ironiska är att det är ett spel som jag älskar, GTA: San Andreas, som är en av de största bovarna till det. När det kom ut fanns det så otroligt mycket att göra att det var direkt fånigt. Men spelet hade en avslappnad attityd och känsla och alla dessa extra saker man kunde göra var ju inte något klockrent gjort, men det bjöd på en sådan laidback attityd att man var helt såld på det ändå.

Så detta är grundaren till en genre jag skulle vilja kalla ”gimmickgenren”, när man slänger in så mycket som möjligt i ett spel för att spelarna vill ha det men inget är tillräckligt genomarbetat så i slutändan blir alla delarna i spelet en gimmick. Det verkar dock som att det är mest stora utgivare som siktar på detta. När ett spel börjar bli monotont men de inte känner för att riktigt ändra grundkärnan börjar de slänga in saker i spelet som är helt onödiga och kan komma att skada grundkärnan istället för att komplettera den. Senaste exemplet är Assassin’s Creed 3, en spelserie som har ett bra grundkoncept men har enligt mig aldrig lyckats med den fullt ut. Utgivarna Ubisoft tror däremot att svaret på lösningen är att addera mer till den, inte lösa de delarna som har varit problematiska från början.

När spelserien kom ut handlade det mest om att springa runt på hustak, fightas och yrkesmörda i historiska miljöer. Detta gjordes redan från dag ett halvdant och har förbättras lite för varje spel, men de har lagt tid på massa krimskrams runtomkring som egentligen inte gör någon nytta och inte ens görs särskilt bra. Som att bygga upp staden i tvåan, det var ett tidsfördriv som i grunden innebar att man skaffa pengar och sedan byggde saker för pengarna, och fick då mer pengar tillbaka. Småkul tidsfördriv men sluta med att pengar blev aldrig ett problem och man sprang runt med sjukaste utrustningen inom relativt kort tid därefter, vilket gjorde spelet betydligt enklare och skadade det.

suggWI trean har de med detta koncept igen, fast den här gången ska man springa till vissa platser, köpa material för att bygga med och sedan skydda konvojen som bär på ens material. Allting görs ointressant så efter mitt första gång med det sket jag i det totalt. Däremot tycker utvecklarna att alla deras idéer de bär på är briljanta varenda en, så de påtvingar alla dessa nya saker de har kommit på och lägger in i uppdraget. Idiotiska saker de har tvingat mig att göra är att agera kapten på en båt(vilket är obegripligt då det är första gången Connor styr en båt och han gör det som en kung), vara jägare(vilket var skittrist inom fem minuter då det är typ 7-8 olika sorters djur i spelet och alla betedde sig buggigt), styra män i strid(du säger till dem när de ska skjuta, om du inte gör det står de där som idioter och dör som flugor), smyga i mörkret(kan vara världens sämsta smygarspel. Till och med Metro 2033 gör ett bättre jobb) och agera byggherre. Dessa är saker man kan göra i spelet och gissa vad? Inte något av det är roligt.

Det som spelet har bra är att det använder riktig och intressant historia att bygga ett spel på, men när sakerna man gör är helt orealistiska och plojartade förlorar även historien sin seriositet. Jag spelade aldrig klart det, nej, för även lönnmördandet som är grundidén i spelet hade gått och blivit tråkig då den hade blivit nersmutsad av allt onödigt runt omkring. Assassin’s Creed 3 verkar dock inte vara ända spelet som möter detta öde. Jag har sett samma tendenser i Dead Space 3(vapencrafting, kinect, QTE-moment)och hos andra spel som har stora utgivares namn på framsidan av deras konvolut. Det är också spel som har väldigt bra grundkoncept, men som vid tredje och fjärde titeln börjar få slut på idéer och istället lägger till saker som förstör helhetsupplevelsen.

Då känner man mer att de borde släppa serien och försöka skapa något nytt istället, som Bungie gjorde med Halo, där de hade ett bra koncept och valde att sluta det i tid innan det spåra ur totalt. Dock är detta bara önsketänkande och så länge en spelserie säljer kommer det att fortsätta eskalera, för kvalité är något som vi som har varit aktiva spelare sen 90-talet söker. Nu spelar alla möjliga sorters människor spel så därför ska man försöka tillfredsställa alla dessa typer, vilket slutar med att man som spelare blir högst nöjd med sin upplevelse. Jag snackar inte om unika eller nyskapande spel, bara spel som ger den känslan där man snackar sig redlös med andra om det och kompletterar ens liv, inte känner att man lagt pengar på något onödigt. För det känner jag oftare och oftare med dagens storspel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *