Årets ljud/musik 2012

Den musikaliska biten i ett spel brukar ju vara ytterst viktig för att fånga en känsla och en stämning i ett spel. Mörka toner för att visa att något hotfullt närmar sig, eller en lite mer poppig ton för att visa den glada tonen. Detta är dock standard JRPG-format och inte något som vinnaren av denna kategori har försökt sig på, oh no. Utvecklarna till detta spel har valt en helt annan väg på sin resa och har låtit skapandet av musiken tillfalla en utomstående faktor som jag tycker har gett ett alldeles lysande resultat. Årets vinnare är:

Max Payne 3

Detta är ett ytterst stilistiskt pangpang-party från början till slut, men vad som lyckades fånga atmosfären och känslan allra bäst på Max Paynes mörka väg ner mot bottenträsket bland Brasiliens favelor var musiken. Rockstar Games ger över hela det musikaliska ansvaret(fast de hade nog några åsikter) till det ändå relativt okända bandet Health som specialiserar sig i suggestiva toner och musik som låter som en elektrisk industrifabrik. Det är tungt, det är mörkt och vart man än är på väg med Max Payne fångar det hans desperation perfekt. Årets häftigaste toner hittar du om du följer Max Paynes brasilianska äventyr, och tro mig, det är en resa både för ögon och öron att njuta fullt ut utav.

Runner-up: Darksiders 2

Även om Darksiders 2 inte är ett perfekt äventyr så är det ändå en fröjd för örat. Spelet använder sig fritt av både elektriska och akustiska ting och fångar fantasytemat otroligt väl. Striderna är intensiva och sökandet efter nya ting är rogivande och musiken ackompanjerar en hela vägen från början till slutet utan att slå en enda falsk ton.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *