Fredagstoppen v.46 – Emotsedda uppföljare

Fredagstoppen den här veckan är signerad Emil ”Ackreman” Ackre och jag väljer att se mot framtiden och tänkte lista de uppföljare som jag ser mest fram emot. För att göra listan lite mer verklig så tar jag dem som kommer att släppas inom en snar framtid så Half-Life 3 får stå över den här gången på listan för spel som faktiskt har ett releasedatum inom det närmsta året. Så då går vi utsökt vidare till listplaceringen:

5. DmC Devil May Cry

Dantes äventyr har alltid varit högoktaniga actionfester och när det snackas slash ’em up kommer Dante förevigt vara min husgud. Här får vi en inblick av hans yngre busdagar innan han blev en härdad vithårig demondräpare av värdsklass och även om jag var suspekt till en början så blir jag mer och mer såld på Ninja Games version av Dante ju närmre releasedatumet vi kommer. Det kommer att dräpas, slaktas och manglas så det står härliga till i QTE-fritt format (förhoppningsvis, annars är det inte Dante) och jag tror att jag kommer att njuta fullt ut av detta gissningsvis väldigt häftiga demonslaktar-äventyr.

4. Metro: Last Light

Jag är en av dem som blev helt såld av ukrainska 4A Games virtuella äventyr av den häftiga boken Metro 2033 och även om spelet led av några rätt fundamentala saker som spelet byggde på som smygmekaniken som var helt trasig så var det något stort med stämningen i spelet som de hade byggt upp, karaktärerna som figurerade i det och de flertalet små vackra historier som gick att finna i spelvärlden om man bara tog sig tid att stanna upp och lät sig dras in i världen.

Det är ett spel som inte skrev på näsan på spelaren hur det skulle spelas, utan det avgjordes helt och hållet på spelaren själv. Jag hoppas de tar med de idéer som var unika från föregångaren in i uppföljaren, för även om det jag har sett hittills verkar mysigt med ösig pangpang, intensiva strider och makalös grafik hoppas jag fram för allt att det mänskliga och varma som de så vackert visade i förra spelet fortsätter leva kvar i Metro: Last Light.

3. Rayman Legends

Nämen oj, chockerande eller hur? De som känner mig vet att jag är överdrivet såld på Rayman Origins som kom förra året som jag bland annat satte som det årets bästa spel. Jag nötade det timmar i sträck och återfann något som jag trodde jag aldrig skulle finna igen: spelglädje. Pur spelglädje. Även om det bjöd på sinnes svår utmaning emellanåt fick ändå den minnesvärda musiken, de lättjefulla karaktärerna och den helt makalösa grafiken mig att försöka och nöta om och om igen tills man kunde spelets banor i sömnen.

Nästa år kommer uppföljaren och det här spelet skulle faktiskt kunna få mig att köpa en Wii U bara för det. Grafiken är uppdaterad och känns redigt silkeslen, utmaningen finns kvar än och även om gimmicken med touchpaden är underhållande så hoppas jag ändå på att spelet finner sig till de andra konsolerna så att man kan få njuta mer av Raymans galet vackra plattformsspektakel.

2. Bioshock Infinite

Det första Bioshock vände en hel spelvärld upp och ner med staden Rapture, framtidens stad som föll under sina egna förhoppningar om en utopia som aldrig kunde infinna sig av den enkla anledningen att människan är maktlysten till sättet och ordet ”nöjd” finns inte i vokabuläret på genierna som startade upp den. Den häftiga retrofuturistiska designen med dess vämjeliga människor var underbar och Rapture kommer att stanna i många gamers hjärtan ett antal år framåt. Tills den måste dela plats med en annan stad: Columbia.

Denna stad i luften med dess nya fiender och sätt att röra sig genom stadens gator och torg får det att verkligen vattnas i munnen och för varje trailer som släpps blir suget bara större att få leka sig fram med sina egna ben och hitta kombinationer med placids i nya förhållanden. Man ska ge cred till Ken Levine då när han väljer att gömma sina städer på nya ställen tänker han bara ”högt eller lågt” och lämnar ”mittemellan” åt andra spelskapare att syssla sig med. Ett äventyr uppe i det vackra blå får det verkligen att vattnas i mungiporna, Bioshock Infinite kan inte komma snart nog.

1. Grand Theft Auto V

Vad annars? Att en av mina favorit-spelserier ska släppa ett nytt tillägg till sin episka saga drar självklart igång alla mina hype-varningssignaler jag bär runt på mentalt. Jag försöker spela cool och distanserad till spelet i fråga, men i sanningens namn skakar jag som ett litet barn i väntan på julafton varje gång jag ser något nytt om det. Spelet är större, snyggare och vackrare än någonsin och deras försök att lyckas interagera tre huvudkaraktärer in i ett och samma spel låter på pappret splittrat men om det är någon som kan lyckas få ihop det hela är det Rockstar Games.

Det verkar bli en underbar mix av den mörkare tonen i GTA IV med det betydligt lekfullare GTA: San Andreas och detta visas bland annat i staden som spelet utspelar sig i. Los Santos är tillbaka i en enormt uppdaterad och sjukt förstorad version och lär bjuda på så löjligt många timmar fantastisk underhållning att man lär bara behöva köpa det här spelet nästa år för att klara sig hela året ut. Mitt mest emotsedda spel nästa år är störst, bäst och vackrast. Det är Rockstar Games. Det är Grand Theft Auto V.

Emil Ackre

Redaktör och den som fick bollen i rullning när det gäller Spelmolnet. Älskar spel, musik, film och TV-serier och att upptäcka både nya och gamla pärlor oavsett mediet och att sedan få tipsa omvärlden om mina vackra fynd, hur obskyra de än är.

More Posts

  2 comments for “Fredagstoppen v.46 – Emotsedda uppföljare

  1. Måns
    22 november, 2012 at 22:43

    Suverän lista! Personligen ser jag nog mest fram emot BioShock: Infinite och Metro: Last Light.

    Tips för artiklar:
    Det kanske är i ert och även era läsares intresse om att berätta om Steam Autumn Sale som pågår just nu. Hade vart intressant att få se era tankar på Deal of The Day och vilka fynd ni skulle rekommendera.

    Vill också tillägga att det pågår en Humble bundles för Double Fine (Psychonauts, Stacking) kallad ”The Amnesia Fortnight”. Där kan man bidra med en liten slant (man väljer själv hur mycket man vill betala) och rösta på en spelidé som utvec-klarna har 2-3 veckor att göra till en prototyp. Dom fyra idéer som har mest röster kommer göras till prototyper och sedan kommer dessa skickas till alla som bidragit när de är klara.

    För mer info: https://www.humblebundle.com/double-fine#

    Promote the shit out this Emil!

    • 28 november, 2012 at 16:45

      Alltså jag hade gärna gjort det om jag hade vart en PC-spelare, nu lirar jag dock bara konsol och datorn jag har är inte direkt spelduglig, så det är om intresset finns hos andra parter här på spelmolnet att skriva om det du tipsa om 🙂

      men tack för att du gillade inlägget!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.