Super Hexagon – Min nya mobila drog

Jag är i trans. Jag ser väggarna komma mot mig i rasande takt, ändå känns det som att tiden saktar ner. Ögonen fladdrar blixtsnabbt över skärmen och tummarna har sitt egna liv. Den lilla stackars trekanten i spelskärmens centrum väjer undan för glatta livet och jag är dess vaktande ängel som försöker hjälpa den att hitta vägen ut i denna psykedeliska labyrint, men någonstans längst inne vet jag att det är oundvikligt, den kommer att möta sitt slut hur många hinder jag än lyckas väja undan på vägen. En millisekund för långsam reaktion, och den har nått sitt slut. Men jag hoppas ändå, hoppas att jag kan visa den vägen ut från denna eviga labyrint. Så då sitter jag där, in på småtimmarna och fortsätter hoppas att jag kan leda den, visa den och ta hand om den. Men till leda. Labyrinten tar aldrig slut. Det enda som kan sluta den är den lilla trekantens oundvikliga död. Labyrinten tar aldrig slut.

Det här är tankegångar som går genom huvudet när jag spelar min nya mobila drog: Super Hexagon, det senaste verket av Terry Cavanagh, minimalismens indiegud. Spelet är det äldsta samt det nyaste du kan finna till din iPhone och iPad, då upplägget på spelet kan finna sig tillbaka till de äldsta dagarna av virtuella spel men samtidigt är det en såpass unik idé att jag har aldrig sett maken på det tidigare. Du är en liten trekant som snurrar runt en hexagon i mitten av spelplanen. Mot dig kommer en oändlig våg av väggliknande hinder som du med snabba tumrörelser ska undvika tills du gör ett misstag och det är game over. Du tittar vilken tid du fick, tänker att du är bättre än så och sätter igång igen.

Till detta får du underbar blip blop-musik som dunkar i samma takt som väggarna kommer farandes mot dig. Till en början störs du av det då du bara får höra högst 8 sekunder av musiken de första 20 gångerna, men sen märker du att musiken fortsätter ständigt så när du drar igång igen får du höra nya bitar på samma låt och musiken blir en ytterligare trigger att bli bättre på spelet. När jag säger högst 8 sekunder så menar jag verkligen högst 8 sekunder för du kommer att dö, ofta. Extremt ofta. Det här spelet är oförlåtligt svårt och den lättaste svårighetsgraden är stämplad med ordet ”Hard” och du förstår snabbt varför. Om man har dåligt tålamod för den här sortens spel kommer man ge upp inom fem försök, slänga bort det och säga ”inte för mig!”

Fast sakta och säkert märker man att man blir bättre och bättre, man känner igen mönster som kommer mot en och lär sig det som spelet slänger mot en. Helt plötsligt ser man ens tider ticka från högst 10 sek till gå upp till 25, 33, 45 och så vidare tills man når den magiska minuten. Då går spelet över från att bli frustrerande svårt till att bli en terapeutisk upplevelse som skänker en ett lugn. Tummarna styrs av sig själva, man ser hela skärmen och man får ett så magiskt flöde som ger en inre ro och får en att testa högre svårighetsgrader och nya utmaningar i denna psykedeliska Hexagon-världen som trekanten har bosatt sig i.

Årets bästa mobilspel och kanske det bästa mobilspelet som någonsin har gjorts har landat och bjuder med dig på en oförglömlig resa in i oändligheten. Tills du når ditt slut och börjar om igen. Super Hexagon är inte för alla, nej, men de som tar emot det kommer finna en ny eufori i sitt liv som är obeskrivlig. Det här spelet går inte att förklara, man bara känner det, flyter med i det och sugs upp av det. Det är en resa som vid första anblick och touch är djävulsk, men som visar sig bjuda på himmelsk minimalistisk spelglädje om du låter det ta med dig i dess trippade resa

5av5moln

Emil Ackre

Redaktör och den som fick bollen i rullning när det gäller Spelmolnet. Älskar spel, musik, film och TV-serier och att upptäcka både nya och gamla pärlor oavsett mediet och att sedan få tipsa omvärlden om mina vackra fynd, hur obskyra de än är.

More Posts

  1 comment for “Super Hexagon – Min nya mobila drog

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.