Hur pick-up-and-play borde fungera

Spel är något som praktiskt taget varenda modern människa håller på med nuförtiden, och i de allra flesta fallen är det i den mobila formen som denna fina konst pågår i. De portabla spelen kommer i alla olika slags former nuförtiden och får tiden att gå snabbare när vi åker tåget, när vi sitter på bussen eller förlänger vår tid på toaletten. Det som Angry Birds lyckades med är något som alla apputvecklare försöker nå men väldigt få lyckas, och i det senaste året har det blivit väldigt populärt med tävlingsbaserade appar där man utmanar andra i världen på vem som är bäst på, ja, vad som helst.

Det slog ut som allra störst i och med Wordfeuds framsteg på marknaden och även om inte lika många håller på med det längre är det fortfarande, enligt mig, ett väldigt underhållande spel och jag testar fortfarande min litterära kunskap mot farsgubben för att se vem som är den mobila alfapet-kungen. Utöver detta har det poppat upp ett antal andra slags tävlingsbaserade appar: Rumble, SongPop, DrawSome, Hero Academy etc som alla har med tävling att göra i olika slags former. Fast är det något som alla dessa senarenämnda gör fel där Wordfeud gör rätt är det tiden.

Jag har testat alla dessa spel och de har i genomsnitt underhållit mig under en månadstid varje spel, sedan har jag släppt det. Är det för att jag blev uttråkad av dem? I vissa fall, ja, men i de allra flesta fall är det för att de tog tid ifrån mig. Pick-up-and-play ska fungera på det sättet att du ska kunna ta upp mobilen för att döda tid, spela lite, och sedan lägga tillbaka den i fickan när du har kommit fram vid din hållplats är något annat i den formen som sätter dig i en tidspress. Rumble krävde av dig som spelare att du skulle ha en minut tillgodo vart du än skulle, och det har hänt allt för ofta med det spelet att något störningsobjekt sker mitt under pågående spel och gör att man blir tvungen att stänga ner, men när man egentligen inte kan.

Samma sak har skett med SongPop och Drawsome och då skall jag inte ens nämna Hero Academy som kunde ta en hel minut på sig bara att starta upp spelet. Alla dessa spel har utvecklats med bilden av att man har massa tid över i sina händer och då tror de att man vill lägga det på dessa portabla och innehållsmässigt väldigt fattiga spel. Wordfeud gör detta perfekt då om du kommer fram till ditt stopp kan du bara klicka ner det. Likadant med Angry Birds som kunde klickas ner och plockas upp när som helst, det sparade alltid din pågående spelrunda.

Så om det är något apputvecklare borde ha i åtanke är det just detta pick-up-and-play som jag har nämnt här och nu, för annars kommer era spel att förfalla i glömska alldeles för fort. Fram tills det kommer ett nytt spel med samma upplägg kommer jag fortsätta nöta Wordfeud och Angry Birds under mina bussturer och toastunder.

Emil Ackre

Redaktör och den som fick bollen i rullning när det gäller Spelmolnet. Älskar spel, musik, film och TV-serier och att upptäcka både nya och gamla pärlor oavsett mediet och att sedan få tipsa omvärlden om mina vackra fynd, hur obskyra de än är.

More Posts

  1 comment for “Hur pick-up-and-play borde fungera

  1. 16 september, 2012 at 18:58

    Håller med i det mesta trots att jag inte testat alla uppräknade och inte behöver det nu heller 😉
    SongPop skulle kunna vara ett bra spel, men det är alldeles för segt som spelform
    Wordfeud slår allt hittills

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.