Mina tankar om Call of Duty: Black Ops II

Kan ju börja med och säga att jag faktiskt är överlycklig över att årets Call of Duty-titel är Black Ops II. Treyarch överraskade mig väldigt mycket med de första Black Ops, jag fastnade aldrig för deras World at War då jag tyckte att jag hade upplevt andra världskriget tillräckligt. Och efter att de första Modern Warfare hade släppts så gillade jag Infinity Wards krig i framtiden mycket mer än att åter igen åka tillbaka i tiden.

Men sen hände något, Treyarch utannonserade Call of Duty: Black Ops och efter Modern Warfare 2 så kände jag att jag ville kriga någon annanstans, och kalla kriget/Vietnam hade vi inte riktigt fått uppleva i serien, och jag gillade de Treyarch försökte göra. Och för första gången sen de första Modern Warfare så kände jag att storyn i spelet verkade väldigt intressant. När spelet sen släpptes och jag fick dyka in i Black Ops historia så blev jag fullkomligt förälskad i storyn Treyarch hade skapat.

Den var intressant, man visste aldrig riktigt vad som skulle hända under uppdragen och för första gången så visste jag vilken karaktär jag kontrollerade. Jag hade tröttnat på att spela som typ 3-4 olika karaktärer i en historia, men jag gillade karaktärerna i Black Ops, jag fick kontakt med karaktärerna på ett sett jag aldrig fått i tidigare titlar. Sen gillade jag också hur Treyarch berättade historien.

Men nu till det bloggen handlar om nämligen Call of Duty: Black Ops II, nästa titel från Treyarch och trots att grafiken fortfarande är den samma så är förändringar på väg. Treyarch vågar verkligen chansa och testa nya saker i deras spel och Black Ops II ser ut att bli deras största chansning någonsin. Black Ops II historia börjar med att Alex Mason’s Son David besöker Woods i The Vault, och The Vault är ett ställe där CIA stoppar personer som helt enkelt är för farliga/knäppa för att låta gå ute, och Woods kommer då att börja berätta om hur de ”första” kalla kriget nådde sitt slut i slutet av 80-talet. Då färdas vi tillbaka i tiden och får träffa Mason, Woods, spelets antagonist Raul Menendez och kanske t.o.m Reznov.

Treyarch vill verkligen att Raul ska bli en minnesvärd skurk och därför ska vi få se hur han börjar planera sin plan för att starta krig mellan Kina och USA år 2025, låter lite komplicerat när man säger det så men det blir säkert lättare att förstå när vi väll spelar det. När vi sedan färdas in i framtiden till år 2025 så tar vi kontroll över Alex Mason’s son David Mason och hans partner Harper (snubben vi ser i trailern). Menendez har nu satt sin plan i rörelse och sätter Kina och USA emot varann genom att hacka deras drones och annat som kan styras över cyber space.

Under ett uppdrag kommer Menendez att attackera Los Angeles med USA’s egna drones och under detta uppdraget måste David Mason skydda USA’s president, en kvinnlig president dessutom (!). När de rider på hästar som vi ser i trailern, det är ett 80-tals uppdrag. Men hur som helst, det jag gillar är att under tiden man spelar kan man via ett snabbt knapp tryck börja kontrollera sina egna drones och använda dem på slagfältet. Dessutom så för första gången i ett Call of Duty-spel så kommer dina val att spela roll i storyn, kanske inte lika mycket som i t.ex Mass Effect-serien. Men din upplevelse kommer inte att bli exakt som din kompis pga olika val du kommer att göra under din spel genomgång. Ett val som de visat är att du kan välja att ta en sniper och skydda din squad, eller istället följa med presidenten och skydda henne lite extra. Kanske inte ett jätte stort val men du kommer fortfarande att se en förändring i storyn. Vissa val du gör kan t.o.m förstöra eller hjälpa Menendez planer. Kanske inte en jätte stor förändring men jag gillar det. Det är trevligt och se att Treyarch försöker att föra in lite RPG-element i serien.

Men efter att ha läst i stort sett allt jag har kunnat hitta om Black Ops II så är det som intresserar mig absolut mest ett nytt spelläge som heter Strike Force. Och Strike Force verkar vara ganska mycket inspirerat av Ubisofts Tom Clancy’s serier, framför allt Ghost Recon: Advanced Warfighter, här tar du inte bara kontroll över en gubbe utan istället över squads och drones. Du kan t.o.m spela Strike Force som en RTS om du hellre vill de och se hela kartan ur ett större perspektiv. Du får också göra uppdragen i vilken ordning du vill då spelet istället för att hålla dig i handen och visa vägen sätter dig i mer av ett sandbox läge. Det gillas väldigt mycket, och jag älskar verkligen hur Treyarch vill ge spelaren mer val om hur han vill spela.

Zombies återvänder också såklart och äntligen så kommer Zombie läget att ha sin egen story, och sitt egna multiplayerläge, vilket betyder att det kommer bli väldigt mycket större. Treyarch är inte riktigt redo att prata om allt Black Ops II har att erbjuda än men det dem har berättat än så länge låter sjukt intressant, och det verkar som att huvudkaraktären i Zombie storyn kommer att vara en kvinna.

Ja, det var allt vi vet, och allt låter enligt mig väldigt bra. Jag gillar att Treyarch fortsätter på Black Ops story koncept, men samtidigt testar nya saker och ger oss flera spellägen. Strike Force låter lite som ett helt annat spel och jag gillar att vi kommer få röra oss fritt runt kartan. Vad tycker du om Black Ops II? Visst, grafiken är fortfarande samma som för 5 år sen, men jag bryr mig inte så mycket om de så länge spelet underhåller mig, och Call of Duty-serien har alltid varit riktigt rolig. Visst, vi får inte världens längsta storys men det vi får är ju en over-the-top actionrulle som aldrig får slut på krut. Helt awesome, och sjukt kul. Call of Duty: Black Ops II släpps den 13 november, och jag längtar överdrivet mycket!

  3 comments for “Mina tankar om Call of Duty: Black Ops II

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *