Justice League: Doom – Recension

Tänker börja med att säga att denna film är en EXAKT förklaring på termen ”superhjältefilm”. Detta är dock inget negativt alls, enligt mig är detta den absolut bästa tecknade superhjältefilmen jag har sett (och jag har sett de mesta och de flesta). Så denna blogg kommer innehålla spoilers men jag tänker inte avslöja slutet.

Justice League: Doom, filmen börjar med ett bankrån av The Royal Flush Gang, där Batman är först på scen för att stoppa dem. Kort och gott, Bats får problem och resten av ”the big guys” i Justice League kommer till undsättning. Detta rån var en slags skenmanöver för att komma åt hemliga filer från Batmans dator som beskriver varje medlem av Justice League svagapunkt och hur man besegrar dem. Denna information har Batman som en backup-plan ifall någon av medlemmarna går ”rouge”. Vandal Savage är den huvudansvarige för allt detta och kommer över infon. Han anlitar några superskurkar, en för varje Justice League medlem (och han kallar sin lilla grupp för ”Legion of Doom”) för att sedan kunna genomföra en plan för att neutralisera/döda varje medlem.

Legion of Doom (utom Mirror Master)

Så för att förtydliga det hela är det alltså fight mellan:
Superman vs Metallo
Batman vs Bane
Wonder Woman vs Cheetah
Green Lantern vs Star Sapphire
The Flash vs Mirror Master
Martian Manhunter vs Ma’alefa’ak/Malefic (Martian Manhunter’s onda tvilling bror)

Okej! Så The Legion of Doom lyckas mer eller mindre spöa skiten ur sina respektive fiender. De tar som vanligt (med bad guys) ut segern i förskott och tänker gå till nästa steg i sin plan vilket är?!…. TA ÖVER VÄRLDEN!!…. Vad annars!? MEN! Självklart lyckas Justice League återhämta sig sakta men säkert genom att hjälpa varandra. Bland annat med hjälp av Cyborg som The Legion of Doom inte räknade med i sin ekvation. Nu är det tid för payback och Justice League ”stormar” Legion of Doom’s HQ. Våra hjältar går till anfall på sina respektive (man kan ju inte låta exempelvis: Superman slås mot Batmans fiende, för det skulle inte fansen gilla!). Det sker några häftiga strider speciellt mellan de två marsianerna och de båda lanterns.

Justice League (utan Batman)

Men allt är inte över än! Dock tänker jag sluta här för att inte avslöja slutet. Detta är en av de få tecknade filmerna jag kan tänka mig att se flertal gånger. Det jag störde mig absolut mest på i filmen var Alfred (Batmans butler), han hade verkligen inte den där ”Alfrediga  rösten”(eget ord) som man är van vid. Ni förstår vad jag menar om ni ser filmen, vilket jag absolut tycker ni bör göra om ni gillar superhjältar!

Skulle jag betygsätta denna film skulle den få 4.5(moln) av 5. Yeah it’s that good! Och det kommer ifrån Spelmolnets största comic-geek (vilket kanske inte säger så mycket). Men för att avsluta denna text så tänker jag säga vad jag tyckte var absolut bäst med filmen! Vilket är: sättet den vissade oss våra hjältars krafter och personligheter. På ett bättre sätt än vad många tidningar gjort som jag har läst. Så tills nästa gång, ha det bra!