Devil Survivor: En JRPG-taktikers våta dröm

I min recension av SMT: Devil Survivor prisar jag det högt för handlingen, karaktärerna, atmosfären och en massa annat krims krams som gör att jag har helt kärat ner mig i spelet, men den absolut främsta anledningen jag älskar det är för det otroligt kompletta upplägget för ens taktik, där de har mixat ihop några av de mest älskade JRPG-spelen där ute till en makalös enhet. Låt oss nu gå in i detalj vad det är som Atlus har lyckats så sanslöst bra med i Devil Survivor’s spelupplägg.

Det första är för det taktiska brädupplägget där man placerar sina protagonister och planerar sedan sina attacker utifrån hur fienderna står. I det här läget kan man även kontrollera hur långt fienderna kan röra sig, om de har extra tillägg som gör att de kan röra sig ännu längre eller som gör att de kan slå en ruta större i bredd än vad man själv kan. Man själv kan ta till med samma knep och även saker som att man kan röra sig efter striden har varit så att man efter har slagits kan snabbt röra sig ifrån fienden så när de är dennes tur tar man bort övertaget de annars skulle ha om de hade slagits först. Det utsökta med detta system är att om man gör en oplanerad rörelse kan det straffa en enormt mycket, och man måste blanda precis rätt ton av offensivt och defensivt för att komma vinnande från dessa strider. Detta system har bland annat använts innan i Final Fantasy Tactics och i Atlus egna spelserie Luminous Arc.

Det andra är för sättet när man väl ska börja strida mot fienderna att man förflyttas från brädvyn ner till en förstapersonsvinkel. Här får man bestämma vilka attacker man ska använda för att slå ner de tre demonerna eller människan med två demoner framför en. Om du är rädd för att din karaktär inte kanske har rätt teknik för att kunna slå ner de tre fulingarna framför dig så är det endast en persons fel, och det är ditt egna. Du kan innan du väljer att attackera fienden se efter från brädvyn vad för slags attacker fienden har och även dess svagheter, så om din karaktär inte har rätt tekniker har du en annan som är bättre förberedd för den fienden med rätt attacker. Om man lyckas utnyttja en fiendes svaghet får man även en extra omgång till godo för att göra lite extra skada eller hela ens lag, fast likadant är det för fienden som kan utnyttja svagheterna som ens egna demoner dras med, dock har aldrig huvudkaraktären själv några svagheter. Även att förstapersonsvinkeln gör att man verkligen går nära inpå striderna och gör dem så mycket mer spännande än om den hade varit kvar i brädvyn.

Det tredje och det som är det absolut mäktigaste är vilket djup spelet visar upp på tekniker och demoner. Här har de verkligen lyckats med sitt Shin Megami Tensei-upplägg som har känts slumpartat innan enligt mig men här har man FULLSTÄNDIG kontroll. Du får för det första en guide till alla demoner du kan göra i spelet, vilka attacker de har, vilka svagheter och vilka demoner som krävs att du för samman för att få fram just den demonen. Om du inte har rätt demon för att göra din fusion? Det är vad du har Demon Auction för, där du kan köpa till dig alla de demoner som krävs för att du ska kunna experimentera fram den rätta demonen för jobbet. Du för även över gamla attacker till den nya demonen, däremot har de bestämda grundattacker som inte går att ändra på. Det är dessa som avgör hur stor bredd du kan attackera på, om du kan röra dig efter striden har varit eller något annat praktiskt som du kan har användning utav.

Du kan även låsa upp attacker i spelet för dina huvudgubbar genom att en viss karaktär lyckas ta kål på just den fienden som har den attacken. Försök att låsa upp så många attacker som du bara kan, för efter du har lyckats låsa upp dem kan du gå in på dina egna karaktärer och börja välja och vraka bland alla attackerna du har lyckats låsa upp. Så om bossen är svag för is men du råkar ha en eldattack så är detta inga problem, du kan ändra om bland demoner och dina karaktärer så pass mycket så att du alltid kommer förberedd in för varje möte du tar dig an, även om det krävs att du har dött och sett svagheterna hos fienden innan detta händer. Så även om bosstriderna kommer bjuda på äckligt mycket motstånd hjälper spelet dig så pass mycket att ingen strid är någonsin omöjlig. Bara den detaljen att det alltid finns en bana att använda sig av om man behöver levla eller skaffa pengar i varje nivå av spelet gör att man aldrig fastnar utan man är i en ständig rörelse framåt.

Här har ni en liten sammanfattning på det taktiska i Devil Survivor. Så även om spelet emellanåt kommer vara riktigt äckligt svårt så är det ALDRIG omöjligt. Så knäck fingrarna och börja använda geniknölarna för här har du ett spel som lägger upp ett smörgåsbord av tekniker, demoner och taktiker att använda sig av och hjälpa dig på vägen för att nå slutmålet. Det är lätt att komma in i men bjuder på ett förvånansvärt djup. Det här spelet är min våta JRPG-dröm och bara den saken att man kan högst ha tre attacker är så otroligt briljant för då är varje attack livsviktig och man slipper ett hav av tekniker som man ändå aldrig använder sig av som man kan finna i så många andra JRPG-spel. Så köp SMT: Devil Survivor och njut av det ett magnifikt taktiskt spel som gör mig knäsvag bara jag tänker på det. Devil Survivor, du kommer alltid vara i mitt JRPG-älskande hjärta.

SMT: Devil Survivor finns även som en uppdaterad version kallad Overclocked till 3DS, Europalansering dock fortfarande oklart. Devil Survivor 2 släpps i USA den 28 februari som lär bjuda på ännu mera taktisk JRPG-kärlek i sin vackraste form.

Emil Ackre

Redaktör och den som fick bollen i rullning när det gäller Spelmolnet. Älskar spel, musik, film och TV-serier och att upptäcka både nya och gamla pärlor oavsett mediet och att sedan få tipsa omvärlden om mina vackra fynd, hur obskyra de än är.

More Posts

  1 comment for “Devil Survivor: En JRPG-taktikers våta dröm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.