Årets Story 2011

Det här är inte för hela Spelmolnets crew utan endast för mig, Emil Ackre, personligen. I ett år av uppföljare och storspel där man har skrattat med och åt robotar, lekt duktig detektiv i både noir- och superhjälteform och för tredje gången tryckt tillbaka Locust-motståndet var det en titel som bjöd på den annorlunda mixen av intensiv action till det yttre men en berättelse som till största delen sker inom sig. Vinnare av kategorin Årets Story är för mig Dead Space 2.

Ett spel där man försöker ty sig till de få medmänniskor som finns att tillgå under tider av kris, sorg och massiv död i form av Necromorphs så är det ändå människorna som är dina största fiender när du ständigt blir huggen i ryggen av dem du hade hoppats mest på. Lika så är det en kamp mot dig själv och ditt eget psyke som ständigt lurar dig och gör det svårt för dig att vara helt säker på vad som är verklighet och vad som är illusion. Den enda människan som du faktiskt kan lita på dras ständigt bort från dig och du är aldrig säker när du får möta denna person igen, om du ens kommer att göra det.

I ett spel som utmanar dig och till och med piskar dig ibland så utvecklas handlingen så makalöst väl och bjuder på en liten strimma av hopp i slutet av tunneln precis som det första spelet gjorde, även om detta ljus är av en tändstickas lågas storlek och tunneln du famlar dig runt i är av mils avstånd, så finns ändå ljuset där i slutet och väntar på dig tålmodigt.

Runner-up

Portal 2 är den titeln som bjöd på årets mest underhållande manus när det lyckades förvandla klumpar av metall till mer levande ting än vad andra stortitlar kan ens drömma om att få sina pixelmänniskor att bli. Det var en berg o dalbana av skratt, klurigheter och sköna vändningar med Chell, Wheatley och GLaDOS som man bjöds på hela vägen fram till den fina slutscenen.

  14 comments for “Årets Story 2011

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *